Om geld te besparen is het belangrijk om in beeld te krijgen wat precies uw inkomsten zijn en wat u uitgeeft. Het is daarom allereerst noodzakelijk dat u uw administratie op orde heeft. U kunt uw administratie bijhouden op papier in mappen of digitaal. Kies zelf wat u het prettigst vindt werken.

De gemeente stelt geldplannen beschikbaar die u kunnen helpen meer uit uw geld te halen. Kijk welk plan bij uw situatie past op Startpunt Geldzaken.

Administratie in mappen

U kunt alle rekeningen en belangrijke post bewaren in mappen. Maak een duidelijk onderscheid tussen verschillende onderwerpen. En verdeel de betaalde en nog niet betaalde rekeningen. U kunt bijvoorbeeld tabbladen of plastic insteekhoezen gebruiken. Digitale rekeningen of belangrijke e-mails kunt u printen en ook in deze mappen bewaren.

Vindt u het moeilijk om uw administratie op orde te krijgen? Tijdens de workshop administratie en financiën krijgt u begeleiding en tips om het overzicht te houden in uw financiën.

Administratie digitaal

U kunt uw volledige administratie digitaal bewaren. Dit kunt u doen door een hoofdmap te maken met de naam ‘administratie’. Maak een duidelijk onderscheid tussen verschillende onderwerpen en tussen betaalde en onbetaalde rekeningen. Als u belangrijke post op papier krijgt, scan dit dan in en zet het in de juiste map. Heeft u geen toegang tot een scanapparaat? Maak er dan een foto van en zet het via de computer in de juiste map. Zorg er altijd voor dat u een back-up maakt van uw bestanden.

Vindt u het moeilijk om uw administratie op orde te krijgen? Tijdens de workshop administratie en financiën krijgt u begeleiding en tips om het overzicht te houden in uw financiën.

Belastingaangifte

Elk jaar moet u belastingaangifte doen. U heeft hierbij uw DigiD nodig. Ieder jaar voor 1 mei moet uw aangifte van het jaar ervoor ingediend zijn bij de Belastingdienst. Als u uw aangifte niet voor 1 mei doet, kunt u een boete krijgen. Als u uitstel nodig heeft, kunt u dat aanvragen bij de Belastingdienst.

Hulp bij het invullen van de belastingaangifte

Op de belastingaangifte staat bij elk vakje beschreven wat er wordt bedoeld. Als u toch iets niet begrijpt, of als u niet zeker weet of het voor u geldt, kunt u dat opzoeken op de website van Belastingdienst. U kunt ook bellen met de BelastingTelefoon (0800 0543).

U kunt mensen in uw omgeving vragen of zij u kunnen helpen, bijvoorbeeld een buurman of een vriend(in). Er zijn ook verschillende organisaties die u kunnen helpen. Meer informatie vindt u onder Organisaties die hulp bieden bij geldzaken.

Vergelijk hulpaanbod