Gezond eten moeilijk? Niet per se! Met de Schijf van Vijf kunt u bekijken welke gezonde voeding bij u past. Bovendien helpt de Schijf van Vijf u om milieuvriendelijker te eten.

Schijf van Vijf

Om gezond eten makkelijker te maken heeft het Voedingscentrum de Schijf van Vijf bedacht. Hierin staan 5 groepen voedingsmiddelen. Het is gezond om elke dag uit elke groep voedingsmiddelen een portie te eten.

Vijf voedingsgroepen

De groepen uit de Schijf van Vijf zijn:

  1. Groente en fruit
  2. Brood, granen, pasta, rijst, aardappelen
  3. Zuivel, noten, vis, peulvruchten, vlees en ei
  4. Vetten en olie
  5. Dranken: water, melk, koffie en thee

Kijk bij de tips voor gezond eten voor meer informatie over de verschillende voedingsmiddelen.

Eet gevarieerd

Eet gevarieerd; neem niet steeds hetzelfde. Er bestaat geen enkel voedingsmiddel waar alle voedingsstoffen in zitten die een mens nodig heeft. Wissel dus zoveel mogelijk af. Zo krijgt u genoeg voedingsstoffen binnen.

Eet niet te veel, beweeg voldoende

Eet niet meer dan u nodig heeft en beweeg voldoende. Zo loopt u minder kans op overgewicht. Wilt u weten wat voor u een geschikte portie is, dan kunt u op de website van het Voedingscentrum kijken. Het helpt ook als u weinig voedingsmiddelen eet die buiten de Schijf van Vijf staan.

Eet duurzaam

Gezond eten kan ook goed zijn voor het milieu: plantaardige producten zijn gezond, maar ook minder belastend voor het milieu dan dierlijke producten. Verder is het advies om te kopen en eten wat u nodig heeft. Niet meer. Zo hoeft u geen voedsel weg te gooien.

Hulpaanbod

Diƫtetiek

Voedings- en dieetadviezen

Praktijk voor dieet- en voedingadviezen en verzorgen van...